Automatgir trender. Dør manuelt ut?

| |

Automatgir blir stadig brukt i flere biler. Trenden vil sannsynligvis fortsette. Er det på tide med et “farvel, clutch”?

Manuell eller automatgir?

Før var det flere som hadde valget mellom manuell eller automatgir når de skulle kjøpe ny bil. Og man kan lure på hva som er best. Noen foretrekker fortsatt å “kjøre” selv, i den forstand at man har mer kontroll og føler man har mer styring. Andre syns det er behagelig å slippe og tenke på giringen, slik at bilen ordner alt.

Alle som konfigurerer drømmekjøretøyet sitt hos forskjellige bilprodusenter, vil ganske så raskt merke at det ikke lenger er mye å hente når det gjelder manuell girkasse. Hos premiumprodusenter er manuelle girkasser bare tilgjengelige på de enkleste modellene, og situasjonen er lik for produsenter av volummodeller.

Det finnes også enkelte som kommer med tictronic, da har man en kombinasjon av automatgir som standard, men kan også sette girspaken til siden hvor man kan gire et hakk opp eller ned om gangen. Dette kan være praktisk på steder hvor det kan være vanskelige kjøreforhold, eller for å “bremse på gir” i nedover bakker.

For noen er det å ha en god bil en grunn til å være lykkelig.

 Automatgir – verdensomspennende trend

  • I USA kjører nesten ingen med manuell girkasse. Bruken av automatisk girkasse har en andel på gigantiske 95 prosent.
  • I Japan har mer enn 90 prosent av bilene automatgir.
  • I Kina vokser også trenden av biler med automatisk girkasse raskt. De siste årene har andelen økt fra 35 til i underkant av 50 prosent.
  • I Tyskland er andelen kjøretøy med automatisk girkasse for øyeblikket rundt 50 prosent. For 20 år siden var det ikke en gang 20 prosent.
  • Blant dyrere kjøretøy (middelklasse) er mer enn 70 prosent av girkassene automatiske – og trenden øker kraftig.
Moter skifter, det gjelder også i bilindustrien. Både bilprodusentene, som selger de selvskiftende girkassene for 1500 til 2300 euro mer enn de manuelle girkassene og leverandørene av de automatiske transmisjonene gleder seg over den økende interessen for automatgir. Kun få bilprodusenter utvikler og produserer bryterutstyret i egen regi.
Produsenter som ZF, Getrag, Aisin, Jatco og Borg Warner har blitt ekte høyteknologiske selskaper de siste årene takket være deres nettverksautomatiske transmisjoner. 

Storforbruk av drivstoff med automatgir?

Formeningen om at automatkassen, som først ble introdusert til amerikanske kjøretøy på begynnelsen av 1940-tallet, er usportslige og svake og ville øke forbruket er lengst historie.

Nå kan enkelte kjøretøy med automatiserte girkasser til og med vise til mindre forbruk enn manuelle kasser. På bil-show kan du fortsatt se begge deler, selv om det også her blir mer vanlig med automatgir.

Flere og flere automatgir

Med krav fra produsenter og kunder har antall gir økt med årene. De første automatiske girkassene hadde å gjøre med tre trinns gir, i dag har girkassene flere trinn og modus. Produsenter som Ford eller Toyota har til og med tilbudt ti-trinns automatiske girkasser i mange år, noe som er veldig populært. Dette gjelder i Europa så vel som i USA og Asia.

Situasjonen er annerledes med de kontinuerlig variable CVT-overføringene, som ofte er installert i modeller fra japanske eller koreanske produsenter som Toyota, Honda eller Kia. Disse trinnløse maskinene er nådeløst trimmet for billig forbruk og tar stasjonen fra motorene. Dette forstyrrer knapt noen i Los Angeles og Tokyo – mens det i Europa ikke faller i god jord hos ambisiøse sjåfører.
 
Les også denne artikkelen om 5 reisetips for drømmereisen.

9 Årsaker til at den manuelle girkassen ikke er etterspurt

Hvorfor ønsker ikke bilistene lenger å skifte gir selv? Det er mange grunner til at de tidligere så populære manuelle girkassene ikke lenger er så etterspurte:

▶ ︎ På den ene siden har det bare vært en uforholdsmessig stor andel små biler med manuell girkasse i Europa. Det kan bli færre og færre småbiler i fremtiden fordi kostnadene ved tiltak for å rense avgassen er for høye i forhold til totalprisen på bilen.

▶ ︎ Situasjonen har alltid vært annerledes i USA og Asia, de to andre viktigste markedene i verden. Manuelle kontroller har alltid vært det absolutte unntaket der.

▶ ︎ Automatisk overføring er mye mer økonomisk enn før.

▶ ︎ Selv når du akselererer – i motsetning til tidligere – ligger de  automatiske kassene ofte et brøkdel av et sekund foran håndkontrollene.

▶ ︎ Moderne, intelligente fjernstyringssystemer, noen ganger til og med med trafikkork-assistanse (stopp og gå), viser bare den fulle evnen til en automatisk girkasse. På noen modeller fungerer systemene allerede i en hastighet mellom 0 og 210 km/t; ved manuelle girkjøringer må føreren jobbe gjennom hele girskiftet.

▶ ︎ I fremtiden skal det være lettere å få førerkort på en automatisk bil. Mange ny sjåfører skifter aldri til manuelt gir etterpå.

▶ ︎ Befolkningsstrukturen endrer seg, det vil være flere og flere eldre mennesker de kommende årene. Spesielt med fysiske begrensninger, kan bekvemmeligheten med det automatiske systemet overbevise noen sjåfører om å bytte.

▶ ︎ Elektrisk mobilitet får fart! Med elbiler trenger sjåføren aldri å skifte gir…

Hvordan kjøre automatgir

Når vi først snakker om automatbil, hvordan kjører man egentlig med automatgir?

Vel det er ikke så vanskelig. Vi har selv gjort det lenge med gode erfaringer og opplevelser. Å kjøre en bil med automatgir kan være en enkel og behagelig opplevelse, spesielt for de som ikke er vant til å håndtere manuelt gir. Her er noen tips om hvordan du kan kjøre en bil med automatgir:

  1. Sett bilen i “P” eller parkeringsmodus når du starter: Når du starter bilen, sørg for å sette girvelgeren i “P” eller parkeringsmodus. Dette vil sikre at bilen ikke beveger seg mens du starter motoren.
  2. Gjør deg kjent med girvelgeren: Det er viktig å gjøre seg kjent med girvelgeren og hvordan den fungerer før du begynner å kjøre. De vanligste girvelgerne er “D” (drive), “R” (revers) og “N” (nøytral).
  3. Flytt girvelgeren til “D” når du skal kjøre: Når du skal begynne å kjøre, flytt girvelgeren til “D” eller drive-modus. Dette vil sette bilen i bevegelse.
  4. Hold foten på bremsen: Mens du holder foten på bremsen, slipper du gradvis opp bremsen og bilen begynner å bevege seg. Sørg for å være forsiktig og ha god kontroll over bilen når du slipper opp bremsen.
  5. Hold øye med hastigheten: Bilens hastighet vil øke gradvis når du slipper opp bremsen. Hold øye med hastighetsmåleren og juster farten etter behov.
  6. Bruk bremsene når du skal stoppe: Når du vil stoppe bilen, bruker du bremsene. Trykk gradvis ned bremsene og stopp bilen helt. Du trenger ikke bekymre deg for clutsh eller hvilket gir bilen er i nå.
  7. Bruk girvelgeren til å kjøre bakover: Hvis du trenger å kjøre bilen bakover, flytter du girvelgeren til “R” eller revers-modus. Hold alltid øye med det som er bak bilen når du kjører bakover.
  8. Bruk girvelgeren til å skifte mellom gir: Avhengig av bilmodellen kan du ha en manuell eller automatisk modus for å skifte mellom gir. Sørg for å lese bilens brukermanual for å finne ut hvordan du kan skifte mellom gir.
  9. Unngå å holde foten på gasspedalen for lenge: Når du kjører med automatgir, er det viktig å unngå å holde foten på gasspedalen for lenge. Dette kan føre til unødvendig slitasje på motoren og redusert drivstoffeffektivitet.
  10. Vær oppmerksom på bilens respons: Sørg for å være oppmerksom på hvordan bilen responderer når du kjører. Hvis du merker at noe er galt, som at bilen vibrerer eller gir merkelige lyder, stopp umiddelbart og få bilen undersøkt av en kvalifisert tekniker.

Ved å følge disse tipsene, kan du kjøre en bil med automatgir på en trygg og effektiv måte. Husk alltid å være forsiktig og følge trafikkreglene når du kjører på veien. Det kan også være lurt å øve på å kjøre bilen på en tom parkeringsplass eller på et rolig område før du begynner å kjøre i trafikken.

Når du er komfortabel med å kjøre bilen, kan du begynne å fokusere på andre viktige aspekter ved kjøringen, som å være oppmerksom på trafikken rundt deg, bruke blinklys når du skal svinge eller bytte kjørefelt, og å følge fartsgrensene.

Automat og brukermanual

Husk også at ulike biler kan ha ulike funksjoner og innstillinger når det kommer til automatgir. Det kan derfor være lurt å lese bilens brukermanual eller søke råd fra en kvalifisert tekniker hvis du er usikker på hvordan du skal kjøre bilen.

Til slutt, når du er ferdig med å kjøre bilen, sørg for å sette girvelgeren i “P” eller parkeringsmodus før du slår av motoren. Dette vil sikre at bilen ikke beveger seg når du forlater den.

Med disse tipsene i bakhodet, kan du nyte en trygg og behagelig kjøreopplevelse med en bil med automatgir.

Previous

SEO? Søkemotoroptimalisiering? Hva er det?

5 tips hvordan du unngår spam-mail

Next

Leave a comment