Automatgir trender. Dør manuelt ut?

| |

Ingen manuell håndtering lenger

Automatgir blir stadig brukt i flere biler. Trenden vil sannsynligvis fortsette. Er det på tide med et “farvel, clutch”?

Alle som konfigurerer drømmekjøretøyet sitt hos forskjellige bilprodusenter, vil ganske så raskt merke at det ikke lenger er mye å hente når det gjelder manuell girkasse. Hos premiumprodusenter er manuelle girkasser bare tilgjengelige på de enkleste modellene, og situasjonen er lik for produsenter av volummodeller.

Automatgir – verdensomspennende trend

  • I USA kjører nesten ingen med manuell girkasse. Bruken av automatisk girkasse har en andel på gigantiske 95 prosent.
  • I Japan har mer enn 90 prosent av bilene automatgir.
  • I Kina vokser også trenden av biler med automatisk girkasse raskt. De siste årene har andelen økt fra 35 til i underkant av 50 prosent.
  • I Tyskland er andelen kjøretøy med automatisk girkasse for øyeblikket rundt 50 prosent. For 20 år siden var det ikke en gang 20 prosent.
  • Blant dyrere kjøretøy (middelklasse) er mer enn 70 prosent av girkassene automatiske – og trenden øker kraftig.
Både bilprodusentene, som selger de selvskiftende girkassene for 1500 til 2300 euro mer enn de manuelle girkassene og leverandørene av de automatiske transmisjonene gleder seg over den økende interessen for automatgir. Kun få bilprodusenter utvikler og produserer bryterutstyret i egen regi. Produsenter som ZF, Getrag, Aisin, Jatco og Borg Warner har blitt ekte høyteknologiske selskaper de siste årene takket være deres nettverksautomatiske transmisjoner. 

Storforbruk av drivstoff med automatgir?

Formeningen om at automatkassen, som først ble introdusert til amerikanske kjøretøy på begynnelsen av 1940-tallet, er usportslige og svake og ville øke forbruket er lengst historie. Nå kan enkelte kjøretøy med automatiserte girkasser til og med vise til mindre forbruk enn manuelle kasser.

Flere og flere automatgir

Med krav fra produsenter og kunder har antall gir økt med årene. De første automatiske girkassene hadde å gjøre med tre trinns gir, i dag har girkassene flere trinn og modus. Produsenter som Ford eller Toyota har til og med tilbudt ti-trinns automatiske girkasser i mange år, noe som er veldig populært. Dette gjelder i Europa så vel som i USA og Asia.

Situasjonen er annerledes med de kontinuerlig variable CVT-overføringene, som ofte er installert i modeller fra japanske eller koreanske produsenter som Toyota, Honda eller Kia. Disse trinnløse maskinene er nådeløst trimmet for billig forbruk og tar stasjonen fra motorene. Dette forstyrrer knapt noen i Los Angeles og Tokyo – mens det i Europa ikke faller i god jord hos ambisiøse sjåfører.

Årsaker til at den manuelle girkassen ikke er etterspurt

Hvorfor ønsker ikke bilistene lenger å skifte gir selv? Det er mange grunner til at de tidligere så populære manuelle girkassene ikke lenger er så etterspurte:

▶ ︎ På den ene siden har det bare vært en uforholdsmessig stor andel små biler med manuell girkasse i Europa. Det kan bli færre og færre småbiler i fremtiden fordi kostnadene ved tiltak for å rense avgassen er for høye i forhold til totalprisen på bilen.

▶ ︎ Situasjonen har alltid vært annerledes i USA og Asia, de to andre viktigste markedene i verden. Manuelle kontroller har alltid vært det absolutte unntaket der.

▶ ︎ Automatisk overføring er mye mer økonomisk enn før.

▶ ︎ Selv når du akselererer – i motsetning til tidligere – ligger de  automatiske kassene ofte et brøkdel av et sekund foran håndkontrollene.

▶ ︎ Moderne, intelligente fjernstyringssystemer, noen ganger til og med med trafikkork-assistanse (stopp og gå), viser bare den fulle evnen til en automatisk girkasse. På noen modeller fungerer systemene allerede i en hastighet mellom 0 og 210 km/t; ved manuelle girkjøringer må føreren jobbe gjennom hele girskiftet.

▶ ︎ I fremtiden skal det være lettere å få førerkort på en automatisk bil. Mange nybegynnerdrivere skifter aldri til manuelt gir etterpå.

▶ ︎ Befolkningsstrukturen endrer seg, det vil være flere og flere eldre mennesker de kommende årene. Spesielt med fysiske begrensninger, kan bekvemmeligheten med det automatiske systemet overbevise noen drivere om å bytte.

▶ ︎ Elektrisk mobilitet får fart! Med elbiler trenger sjåføren aldri å skifte gir…

Tags
Previous

SEO? Søkemotoroptimalisiering? Hva er det?

5 tipps hvordan du unngår spam-mail

Next

Leave a comment

fifteen − eleven =