taxi bangkok

10 Ting du bør vite om å kjøre taxi i Bangkok

Mange Thailand first-time-visitors kvier seg for å ta drosje i Bangkok. Men det er det ingen grunn til å gjøre. Å kjøre taxi i Bangkok er etter å bruke Bangkok skytrain (BTS) og Bangkok underground (MRT) den enkleste og mest komfortable måten å komme seg rundt på. Taxisjåførene er som oftest behjelpelige og høflige, noe som gjør at man ikke skal være redd for å ta taxi i Bangkok. På Bangkoks store internasjonale flyplass Suvarnabhumi finnes det et veldig bra fungerende kølapp-system for å skaffe seg drosje. Her kan man ved behov også bestille en ekstra stor drosje (SUV eller van) hvis man f.eks. har masse bagasje eller er flere personer. 

De fleste av drosjene er nye, velutstyrte japanske biler. Nesten alle drosjene kjører med LPG, men det begynner å komme el-drosjer og hybriddrosjer også. Det finnes mange ulike farger på drosjene i Bangkok. Fargene markerer taxiselskaper og åpenbart finnes det mange ulike selskaper. Å få en drosje pleier å være enkelt, spesielt rundt hoteller, kjøpesentere eller turistattraksjoner. 

Startprisen for å kjøre taxi er 35 baht og inkluderer de første 2 kilometerne. Deretter øker prisen i 2 baht steg. Står drosjen i kø, betaler man 1.25 baht per meter hvis man kjører under 6 km/t. For en 10 km tur uten kø betaler man rundt 70-80 baht. Kommunikasjonen kan være en utfordring, siden de fleste av Bangkoks taxisjåfører snakker lite engelsk. Det kan være lurt å vise taxisjåføren hvor man skal til på f.eks. mobiltelefonen. Ellers må man bare improvisere. Nye drosjer bruker GPS eller Google maps, så det skal ikke være altfor vanskelig.

Det finnes egentlig alltid ledige taxier i byen som aldri sover, med unntak av nyttårsaften eller hvis det plutselig begynner å regne mye. Drosjekjøring er rimelig og tilgjengelig 24/7. Alle drosjer har taximeter, men det kan skje at sjåføren ikke vil bruke det, og heller avtale en fast pris på turen. Særlig på turist-hotspots kan man oppleve at taxisjåføren foretrekker å kjøre uten taximeter. Noen ganger er fastprisen altfor høyt, noen ganger akseptabel. Ønsker man ikke fastpris, er det bare å spørre sjåføren om å bruke taximeter. Nekter han det, er det lurt å vente på neste taxi. Siden taxikjøring ikke er dyrt og sjåførene har en hard og lang arbeidsdag i de stappfulle gatene i Thailands hovedstad, kan det være hyggelig å gi litt tips. 10-20% av prisen kan være greit å gi ekstra.

1. Farger på taxiene

Taxiene i Bangkok er veldig fargerike. Det finnes drosjer i mange ulike farger og fargekombinasjoner, rosa, blå, orange, grønn, gul og så videre. En farge tilhører et taxiselskap, men for kundene utgjør fargen ingen forskjell.

2. Hvordan rope på en taxi

Det er bare å vinke til en ledig drosje som kjører forbi. Man ser om drosjen er ledig på et rødt lys på frontruta.

3. Pris for å kjøre taxi i Bangkok

Alle taxier i Bangkok har taximeter. Så man trenger ikke å prute på prisen. Nekter sjåføren å bruke taximeter er det opp til kunden om han/hun har lyst til å kjøre til en fast, avtalt pris. Men prisen må forhandles og veldig ofte gjør man som kunde en dårlig avtale hvis man kjører på fastpris. Kanskje er det bedre å vente på neste taxi som vil kjøre med maximeter. Det er rimelig å kjøre Taxi i Bangkok.

4. Når sjåføren ikke vil kjøre

Det er mulig at sjåføren ikke vil ta kjøreoppdraget, og det er absolutt lovlig og akseptabelt. Det kan hende at ønsket rute ikke ligger i den retningen sjåføren ønsker å kjøre, avstanden er for kort eller for lang, eller for mye kø på strekningen forventes. Da igjen er det bare å vente på neste drosje.

5. Taxi på busstasjonen?

Det er helt i orden å stoppe en drosje på en busstasjon så lenge det ikke kommer en buss akkurat da.

6. Taxisvindel

Akkurat som når man kjører tuk-tuk, så bør man være forsiktig hvis en taxisjåfør tilbyr rimelige turer til “gode”, eller “hemmelige” turist hotspots. Stol på magefølelsen. Har du en dårlig følelse, så ta neste taxi. Det er sjelden at sjåføren prøver å kjøre en lengre vei for å tjene mer penger, siden han tjener mer på å kjøre flere korte turer enn en lang tur.

7. Når sjåføren ikke kjenner veien

Ikke forvent at Bangkoks taxisjåfører kjenner alle hjørner, gater, plasser, stasjoner og templer. Bangkok er vannvittig stort. Ta med deg et kart, eller mobiltelefon, skriv ned adressen du ønsker å reise til – helst på thai.

8. Trafikksikkerhet

Trafikken i Thailand generelt er farlig. Selv om taxiene tilsynelatende er i god stand, hender det at sikkerhetsbeltene ikke er i orden. Noen ganger kan det føles ut som om det ikke finnes trafikkregler å overholde for å kunne ferdes på Bangkoks gater, særlig når det gjelder motorsykler. Mopeder og motorsykler kommer fra overalt og kjører i alle retninger,  til og med på fortau. Så se godt rundt deg før du går ut av taxien. Det skjer ikke så altfor sjeldent at en motorsykkel krasjer i en dør mens den åpnes. Dette kan føre til skader på passasjeren, motorsyklisten og drosjen.

9. Tips?

Det er ikke et “must” å gi tips til sjåføren. Ofte kan man runde litt opp. Men tenk på at drosjesjåføren er dårlig betalt, har lange arbeidsdager og mye stress. Kanskje de fortjener litt ekstra tips? Men husk, sjåfører har ofte ikke så veldig mye vekslepenger meg seg. Prøv å betale et passende beløp og forvent ikke at sjåføren har nok penger å gi igjen dersom du betaler en kjøretur på 60 baht med en tusenlapp.

10. Tapte gjenstander

Før du går av, sjekk om du har alt med deg. Selv om du har notert registreringsnummeret eller taxinummeret er det veldig vanskelig å få ting tilbake etter du har glemt dem i drosjen.

Det er alltid gøy å kjøre taxi i Bangkok. Det er en opplevelse i seg selv, med mye tut og kjør. Noen kjører fort, tuter masse og er skikkelig engasjerte, mens andre er helt avslappet og tar kjøreturen helt piano. Bedrageri er ekstremt sjelden. Om sjåføren kjører en liten ekstra runde eller om de prøver seg med overdrevet høy fastpris er dette ting som kan skje. Det er viktig at man får en god følelse når man prater med sjåføren før man begynner turen – har du ikke det, ta neste taxi.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

fifteen − 10 =