Markedsføring trenger ikke å være vanskelig – kom i gang med enkle midler

| |

Markedsføring kan fremstå som et komplisert tema, særlig for nybegynnere eller virksomheter med begrensede midler. Skal man satse alle pengene på digital markedsføring eller er analog markedsføring, slik som reklame i den fysiske verden, fortsatt effektiv? Hvilken type budskap passer best til akkurat din bedrift?

Det finnes selvfølgelig ingen fasitsvar som passer til alle situasjoner, samtidig er det mulig å tegne opp noen hovedlinjer som kan være et greit utgangspunkt.

Skape oppmerksomhet eller drive salg?

Til å begynne med kan det være greit å ta et trinn tilbake og tenke over hva hensikten med markedsføringen egentlig er. Det er stor forskjell mellom å bygge kjennskap til en virksomhet og å skape salg her og nå. Kommunikasjonskanalen kan være den samme, men budskapet må tilpasses til det spesifikke behovet.

Det er mulig å kommunisere ulike typer budskap via nøyaktig den samme kanalen, og det trenger ikke å være komplisert. Hvis man tar en enkel gatebukk som et eksempel, kan man kommunisere helt ulike budskap:

  • En virksomhet kan presentere verdiforslag eller unike fortrinn. Det kan for eksempel handle om at en rørlegger beskriver lang erfaring eller at en skjønnhetssalong forteller om ulike sertifiseringer eller utmerkelser som de ansatte har mottatt.
  • På den andre siden kan de samme virksomhetene også kommunisere direkte salgsutløsende budskap via den samme kanalen. Rørleggeren kan presentere et godt tilbud på enkle rørleggeroppdrag, og skjønnhetssalongen kan vise frem tidsbegrensede pristilbud.

Det er viktig å være klar over forskjellen mellom de ulike hensiktene, ellers er det vanskelig å målrette budskapet.

En balanse mellom digital og analog markedsføring

I 2023 er det åpenbart at store og små virksomheter må være til stede på nett, og digital markedsføring er for mange virksomheter noe av det første man begynner med. Type virksomhet har selvfølgelig svært mye å si for hvor stor del av markedsføringsbudsjettet man egentlig skal legge på digitale kanaler.

Når du bør satse på digital markedføring

Hvis produktet eller tjenesten per definisjon er digitalt, gir det mest mening å markedsføre utelukkende i digitale kanaler. Det er lite hensiktsmessig å annonsere i papiraviser hvis man skal nå kunder som er på nett.

Med god SEO for nettbasert markedsføring er det enkelt å generere trafikk til eget nettsted eller app.

Når du bør satse på analog markedsføring

Hvis produktet eller tjenesten må kjøpes i den fysiske verden, er det viktig å finne en balanse mellom digital og analog markedsføring. Mange forbrukere innleder en kjøpsreise på nett, for eksempel ved å sammenligne priser eller å søke etter lokale forhandlere eller håndverkere.

I en slik situasjoner kan den digitale markedsføringen være avgjørende for at fremtidige kunder i det hele tatt skal vurdere bedriften din.

Et bilde som illustrerer en graf. Slik kan man følge med enten det er digital eller analog markedsføring men driver med.

Enkle og målbare tiltak med fornuftige budsjetter

Små og mellomstore bedrifter har ofte svært begrensede markedsføringsbudsjetter, noe som også er et fornuftig utgangspunkt. Et lite enkeltmannsforetak ønsker seg kanskje mer omsetning, men det er samtidig ikke spesielt lurt å sette i gang en gigantisk kampanje som skaper mange tusen leads på noen få dager.

I dag har alle de store digitale markedsføringskanalene skreddersydde selvbetjente løsninger som passer til både mindre virksomheter, mellomstore bedrifter og andre organisasjoner. Dette kan en god investering i fremtiden for bedriften. Du kan komme i gang med målrettede markedsføringskampanjer etter noen få minutter, og du trenger ikke å bruke store summer på å kjøpe reklameplass. Husk på at du kan redusere kostnadene ved å begrense rekkevidden til markedsføringen din, samtidig som du også kan jakte på litt mindre populære søkeord.

I digitale kanaler er det relativt enkelt å måle effekten av markedsføringen, i hvert fall når det gjelder visninger og trafikk. Avhengig av bransje kan det være noe mer utfordrende å følge med på konkrete endringer i salg, men for en mindre virksomhet kan det være overkommelig å bruke «magefølelsen» hvis man kjører en begrenset mengde digitale kampanjer.

I analog markedsføring eller i fysiske kanaler er det også relativt enkelt å følge med på pengebruken, særlig hvis man hovedsakelig bruker ressursene på for eksempel flyers eller reklame utenfor et butikklokale. Det kan være utfordrende å analysere resultatene av denne typen markedsføring. Noen velger å bruke ulike kampanjekoder eller spesialtilbud i utvalgte kanaler, men for en mindre virksomhet kan det igjen være mulig å bare følge med på de store trendene.

Kort oppsummert – digital og analog markedsføring

Oppsummert er det helt enkelt viktig ikke å gjøre markedsføring til noe komplisert og skummelt. Det handler til syvende og sist helt enkelt om å skape oppmerksomhet og salg i vår fysiske eller digitale hverdag.

FAQ

Hva mener vi med markedsføring, markedsføring definisjon?

Markedsføring definisjon: en aktivitet som går ut på å dirigere varer og tjenester fra produksjon frem til forbrukere og brukere. Det omfatter planlegging, gjennomføring og oppfølging av alle aktiviteter knyttet til distribusjon av varer, ideer og tjenester i den hensikt å tilfredsstille kundenes behov og sørge for lønnsomt utbytte for bedriften.

Hva er de 5 p-ene i markedsføring?

De 5 p-ene i markedsføring er produkt, pris, plassering, personale og påvirkning. Disse er strategiske virkemidler som virksomheter bruker for å posisjonere seg i markedet og skape verdi for kunder og samfunnet.

Er det lett å få jobb som markedsfører?

Det er ikke lett å få jobb som markedsfører, da det er stor konkurranse om stillingene og høye krav til kompetanse og erfaring. For å øke sjansene for å få jobb som markedsfører, bør man ha en relevant utdanning, tilegne seg språk- og kulturkompetanse, delta på bransjedager, påta seg verv, bygge nettverk, skaffe seg praksis og holde seg oppdatert på trender og utvikling i faget .

Hva tjener en markedsføringskonsulent?

En markedsføringskonsulent er en person som tilbyr råd og tjenester innen markedsføring til bedrifter og organisasjoner. Lønnen til en markedsføringskonsulent kan variere avhengig av erfaring, utdanning, bransje, geografisk område og andre faktorer. Ifølge Statistisk sentralbyrå, hadde reklame- og markedsføringsrådgivere, som er en nærliggende yrkesgruppe, en gjennomsnittlig månedslønn på 52 880 kr eller en årslønn på 634 560 kr i 2023. Det finnes også andre kilder som gir ulike estimater for lønnen til en markedsføringskonsulent, så det er lurt å gjøre grundig research før man søker om en stilling.

Hva er en god markedsføringsstrategi?

En god markedsføringsstrategi er en systematisk plan for å oppnå forretningsmålene ved å kommunisere med og selge produkter eller tjenester til målgruppen. Dette innebærer å analysere potensielle kunder og dermed identifisere bedriftens personas, undersøke konkurrentene, utvikle et unikt salgsargument og velge de beste kanalene for å nå målgruppen .

Hva er affiliate markedsføring?

Affiliate markedsføring er når en person (en affiliate) henviser folk til selskapets produkter og tjenester. La oss bruke one.com som et eksempel; dersom en affiliate henviser folk til forskjellige planer vi tilbyr, kaller vi det for affiliate marketing. Hvis noen følger anbefalinger fra en affiliate og handler deretter, enten ved å signere seg opp eller kjøpe produkter, vil affiliate-partneren motta provisjon .

Previous

El Gouna: Det ultimate reisemålet for treningsglade

Over 150 kulturaktiviteter arrangeres i Shenzhen Kina, en by mellom fjell og hav, som en velkomst til vårfestivalen

Next

Leave a comment