Hva er SEO (søkemotoroptimalisiering)?
De som jobber med markedsføring, digital markedsføring, utvikling, nettbutikker, blogger eller lignende vet hva SEO er. Men hva med alle andre? Kanskje man har hørt betegnelsen, men ikke aner hva det egentlig handler om. Og dessuten er dette noe som hele tiden forandrer seg.
Hva SEO innebærer skal forklares nærmere her.
Artikkelen kan inneholde såkalte affiliate links. Du betaler ingenting for dette, men er med på å drifte innholdet her på siden.
Table of Contents
Så først, hva er SEO?
Før vi forklarer mer om hvordan det virker, skal vi svare på spørsmålet: hva er SEO. Forkortelsen er fra det engelske begrepet Search Engine Optimisation, på norsk søkemotoroptimalisiering. Så SEO står for søkemotoroptimalisiering.
Dette innebærer enkelt sagt alt man gjør for at en nettside skal komme høyt oppe på resultatlisten når noen søker på den.
Hva er en søkemotor og hvordan fungerer et søk?
I en digital hverdag bruker vi mer og mer nettet for å finne informasjon. En søkemotor er en programvare som hjelper til med å søke informasjon eller data fram fra internett. Den desidert største og mest brukte søkemotoren er Google. Google har en markedsandel på over 90%. Yahoo, Bing og Duckduckgo er andre kjente søkemotorer. Den største kinesiske søkemotoren er Baidu.
For å finne fram data går søkemotorene gjennom sin index. Indexen er et slags bibliotek til nettsiden. I praksis søker ikke søkemotoren gjennom hele nettet og alle nettsider, men på sine egne indexer for å finne fram et relevant resultat. Du kan lese mer om hvordan et søkemotorsøk fungerer her.
Les også: “5 tips hvordan du unngår spam-mail”
Hva leverer en søkemotor?
Resultatet av et søk er en liste med nettstedadresser, bilder og eventuelt videoer – og reklame. Søkemotoren leverer det den synes er mest relevant for deg. Resultatet inneholder ordet du har søkt på, men søkemotoren tar også hensyn til det stedet du befinner deg eller dine tidligere søk.
En søkemotor som Google har veldig mye data om deg som bruker og vet mye om ditt bevegelsesmønster på nettet. Google bruker den informasjonen de har for å levere deg mest mulig relevant informasjon. Vet Google for eksempel at du har besøkt en bestemt nettside eller nettbutikk flere ganger, da får du mest sannsynlig akkurat de nettstedene høyt opp i ditt søkeresultat.
Søkemotoren leverer det den synes er mest relevant for deg
Vi mennesker er ofte bedagelige og har liten lyst til å søke aktivt på nett ved å besøke ulike nettsider, så derfor er det viktig at det beste – og også det mest relevante søkeresultatet (nettsted) er på toppen av lista. Relevans fører til klikk. Har Google levert et relevant resultat høyt oppe på siden klikker brukere på dette og besøker nettsiden. Googles høyeste prioritet er å levere de mest relevante og brukervennlige resultatene.
Høyt oppe på søkeresultatet – er det så viktig?
Helt klart – ja, det er absolutt viktig. Men hvorfor? Statistikken viser helt tydelige tall. Topp 3 plasseringer får 75% av all trafikken, og førsteplassen alene får nesten 32%. En undersøkelse fra sommeren 2019 viser også at det er et sterkt frafall på side 2 av Google resultatet (www.backlinko.com).
Det vil si at brukere veldig sjelden klikker seg videre på andre siden av Google resultater. Så å være på den første siden på Google og være blant topp 3 bør være et mål.
Hvordan kommer man opp?
Det er det SEO handler om. SEO handler om å definere tiltak man må gjennomføre for å komme oppover på søk, helst på første side. Man optimaliserer et nettsted eller en artikkel for at den skal være på toppen av et søkeresultat og dermed generere organisk trafikk til nettstedet.
Det sies å være over 200 faktorer som påvirker SEO. Enkelt forklart sier man at det handler om 3 typer tiltak eller områder. Off-page og On-page, samt teknisk SEO. Sukess her er avhengig av søkeordene man ønsker å ha gode rangeringer på og av konkurrentene. Noen søkeord er enkle å rangere mens andre er mer kompliserte og tidkrevende.
SEO optimalisering
Her skal vi nevne noen kjente ting som de som eier en nettside eller SEO byrået gjør når de driver med SEO optimalisering. Hvis du eller de ikke gjør dette, er sjansene for at du skal få besøk på siden din mye lavere. Særlig hvis merkenavnet ditt ikke er så kjent eller det er mange konkurenter (som faktisk gjøre SEO på deres sider).
Off-page SEO – hva er det?
Off-page SEO beskriver eksterne tiltak. Med ekstern mener man ikke på egen nettside, men alle tiltak man kan gjøre utenfor eget nettsted. Da er det for eksempel viktig at man har relevante lenker (backlinks) som peker mot eget nettsted.
Aktivitet på sosiale medier er også en off-page SEO faktor. Såkalte social signals kan påvirke resultater på søkemotorene. Også serverhastighet kan være en slik faktor.
On-page SEO – hva er det?
On-page SEO beskriver tiltak på egen nettside. Content is king er et kjent uttrykk og betyr at det viktigste er å ha godt skrevet innhold som er interessant og relevant for brukere. Men også overskrifter, struktur og ordlyden til overskrifter er viktig. URL-strukturen, eller interne lenker er andre viktige faktorer – Google liker det rett og slett ryddig.
Bruk av bilde og beskrivelser av bilder påvirker også resultatet. Egentlig kan man si at nesten alt på en nettside er viktig.
Det som er særlig betydningsfullt når man tenker på innhold og innholdsproduksjon er unikt innhold. Google misliker sterkt kopiert innhold. Det bør man så absolutt unngå. Skriv egne tekster – ikke kopier. Kopiert innhold kaller man duplicate content og kan føre til straff i form av nedrangeringer.
Det finnes mange hjelpemidler for dette. Det kommer an på hvilken platform du jobber på. Har du for eksempel en WordPress side bruker man en Plug-in. Her anbefaler vi RankMath. De er litt nyere og meget intuitive, har mange artikler og videoer om bruk og bedre SEO optimalisering. Du kan velge mellom en gratis versjon, eller en betal versjon som ikke er så dyr , men faktisk er vel verdt pengene. Noe av det aller beste er deres hjelp til strukturert data. Det er også flere og flere som velger deres plug-in.
Teknisk SEO
Her er mye av det samme som under On-page SEO. Men man går litt i dybden av det tekniske på siden. Man kjører gjerne en analyse, eller Audit, ved hjelp av et eget program. Denne gir en score og deler opp det som bør gjøres slik at man kan jobbe med det.
Struktur av arbeidet – en SEO strategi hjelper
Vil du jobbe aktivt med søkemotoroptimalisiering anbefales det å lage en plan eller strategi. Tenk deg gjennom ulike tiltak, les litt om temaet og prioriter dine oppgaver. Noen tiltak har sterkere påvirkning en andre.
Dette er ikke en engangs-jobb og stadige endringer i Google algoritme tvinger oss til å følge litt med. Har du gode rangeringer må du jobbe videre og forsvare disse.
Det finnes mange gode verktøy som kan støtte arbeidet ditt. Noen er gratis, noen er rimelige, mens andre igjen er kostbare. Dessverre finnes det ikke det ene verktøyet som dekker alle behov.
SEO-byrå? Lønner det seg?
Det er helt avhengig av dine behov og ditt budsjett. Å få et SEO-byrå til å ta seg av dette kan være ganske dyrt og det finnes utrolig mange tilbydere. Men på den annen side sett, så kan de jobben sin, og du kan ta deg av den jobben du kan. Bare ikke la deg lokke av setninger som “Med meg får du plass 1 i løpet av 6 uker”.
SEO arbeid er langsiktig. Det er viktig at du spør etter referanser og lar deg forklare hva byrået ønsker å gjøre for å hjelpe deg. Det er viktig at du selv forsøker å ha en viss kontroll og forsøker å sette deg inn i hva de arbeider med.
Prøv også å lære av dem. Og ikke minst bør du har en god magefølelse når det gjelder din potensielle samarbeidspartner. Dere kommer til å jobbe tett sammen og ha samme mål.